Déixovos aquí varios textos literarios sobre o tema, todos de autoría feminina , para que reflexionemos sobre o seu contido.
Teatro:
¿Por que a
mataches?
Escena teatral
A escena desenvólvese nun recuncho do
patio do cárcere. Un preso de mediana idade e outro máis novo, vestidos co
traxe de penados. O máis novo, é un recén chegado. Falan. O maior ponse a
cheirarlle o traxe con fruición. Non para de cheirar.
-¡Tío, que pasa! ¿Por que me cheiras?
–retírao e escúlcao-. ¿Estás tolo? ¿Es maricón ou que? Xa me dixeron que o
cárcere estaba cheo de maricóns. Pero iso si que non, cagho en…
-Non botes por ela, rapás, que a home non hai
quen me ghañe. Cando leves tempo aquí cheirando esta porcallada aprenderás a
valorar un cheiro auténtico. Isto aínda cheira a pano –e volve cheirarlle o
traxe-, a la. Dentro de pouco collerá o
cheiro nauseabundo que ten todo aquí. Comproba –e achégase para que o cheire-,
cheira o meu.
-¡Pero, tío, xa vale…! – di o mais novo
retirándose.
-Non sexas parvo, ¡ho! Xa che dixen que a home non hai quen me ghañe.
Cheira, xa verás…
-¡Agg ! ¿Seica non te lavaches desde que
entraches ?
-É inútil. O cheiro da cadea envólveo todo. Ao
principio de cheghar andaba con arcadas todo o tempo. Non me aghuantaba a
comida no estómago. Despois, terminas confundido nesta merda.
Máis tranquilo, o recén chegado pregunta:
-¿E logho ti por que estás aquí?
-Porque matei a miña muller.
-¡Arre demo! ¿Por que a mataches?
-Porque se me repuxo. Xa che dixen que a home
non hai quen me ghañe. O caso é que ela ser, era dósil. Non penses nunha lercha
desas. Non. Nunca unha palabra máis alta ca outra. ¡Tráeme isto!, e sen
chistar. A comida á súa hora. A casa limpísima. Todo ben. Pero un día empesou a
non mirarme. Obedesía pero ocultábame a mirada. ¿Pásache algho? Non, nada,
disía, e sen mirarme. Aquilo xa me mosqueou un pouco. ¡Que mosca lle picara! E,
¿sabes amigho?, non fora unha mosca. Fora unha serpe, a mesmísima serpe do
Paraíso terreal … Eu xa reseaba que algho estaba pasando. E, claro, pasou. Uns
días máis tarde, púxenme a comer unhas fanecas, e non estaban boas, ¡carallo!,
non estaban ao meu ghusto, ela ben sabía como me ghustaba a min o peixe. ¡Seica
xa non sabes fritir o peixe, bandallo, paresen cosidas máis ca fritas, carallo,
paresen fritas na cona da nai que te pariu … ! E tireille unha faneca á cara.
Só iso. Nin lle toquei. E non queiras ver como se puxo. Aqueles ollos que
levaba sempre aghachados saíronlle para fóra coma os dunha lurpia. Olláronme
coma se visen unha fera odiosa. ¡Nunca se viu cousa ighual! ¡E, total, que lle
dixera! Xa me dirás … Non era pra tanto. Miroume desafiante mentres pola boca
lle saían as palabras coma arrotos. ¡Maldito tirano! – e tirou ao lixo o resto
das fanecas –. Xa podes buscar outra criada que te sirva. ¡Esta burra de cargha
lisca! ¡Aínda que teña que pidir polas portas! ¡Acabouse! ¿Daste conta,
amigho?, ¡arrepúñaseme! Tiña que faserlle ver quen mandaba alí. Collín o demo
dun tallo que tiña á man e espeteillo na cabesa. Sanghraba coma un porco.
Entroume un noxo … e marchei. Cando volvín de tomar uns chanqueiros na taberna
do Tito, había xente onda a miña casa, e unha curmá da miña muller, que non me
podía ver, asomou pola varanda e empesou a ghritos comigho. ¡Asasino!,
¡matáchela!, eu sempre lle dixen que non eras bo, ¡asasino! Xa ves, así foi
como souben que a matara. Tíñao ben meresido, ¿a que si? Se un non pode mandar
nin na casa, ¿onde imos mandar, amigho?
(Queizán, Mª Xosé: ¡Sentinela,
alerta! Xerais 2002)
Poesía
Lapidadas
Como ovellas que van ao matadeiro
camiñades a serdes lapidadas
en reas, silenciosas e humilladas
baixo a mirada atenta do carneiro.
Que o voso sangue sexa o darradeiro
a mollar esas terras magoadas
polo integrismo cruel, polas brigadas
dunha fe que vos nega todo abeiro.
Maldita sexa a man que tira a pedra!
Maldito na semente e no futuro
o nome dos que erguen ese muro
sobre peitos que alentan! Sexa a hedra
nai piadosa a cubrilas, nai que medra
a reclamar a vida en berro puro!
MARICA CAMPO Mulleres
|
Narración
A ESENCIA DA
CIDADE
(…) “María puta”. Ao ver a pintada na parede sentiu afundir os
ombreiros. “María puta”. Podería ser calquera, esa era a vantaxe de ter un nome
común. Mais ela sabía que non era así. Sabía perfectamente que aquelas palabras
se referían a ela. Sabíao porque coñecía a letra. Sabíao por onde e como estaba
impresa. Nas ruínas da vella Frigsa, na parte que aínda ninguén tocara, apenas
unha pasaxe para chegar como por un atallo dende a entrada lateral do parque ás
pistas de tenis. O lugar por onde ela adoitaba baixar. Afectoulle. Sen dúbida
era iso o que el pretendía (…)
Recorda
perfectamente o día que comezaron a saír. Foi durante unha excursión a algures
(Ourense?). A ela gustáballe, como non, era o rapaza máis guapo do instituto.
Estaba na clase do lado. Amigo dunha amiga. Moitas rapazas querían saír con el.
Estaban en segundo de B.U.P. e iso era o habitual. Ela nunca tivera moito xeito
cos mozos. Pero naquela excursión aconteceu. El botou con ela toda a tarde
dicíndolle parvadas e logo bicouna cando o bus chegou ao instituto. Sentiu que
andaba polo aire. Ela. Ela! Bicouna a ela. Estaban saíndo. Eran mozos. Esa
noite enteira non puidera durmir da emoción.
Poucos días
máis tarde, unha compañeira de clase fíxolle saber a percepción xeral moi
sutilmente: “Que raro se nos fai verte cun rapaz. E máis con Carlos!”. Por
suposto, non se agardaba algo así dela. A moza que llo dixera era considerada
unha das máis fermosas do instituto, e ela non era máis ca unha chapona á que
lle gustaba andar cos rapaces pero non para mocear senón para xogar ao baloncesto,
non gastaba minisaia nin maquillaxe nin ía á perruquería nin seguía as modas.
Non tiña o caché suficiente para saír co mellor mozo do instituto. Mais así
fora. E que? Alejandra, a amiga de Carlos que era a súa amiga, tamén estaba
algo rara, mais non lle deu importancia. A fin de contas, que importaba? El
estaba con ela. E víanse nos cambios de clase, e algunhas veces polas tardes, e
as fins de semana. E todo era novo e excitante. Coñecelo. Bicarse. Ter alguén a
quen contarlle o que pensaba. Todo iso. Que podía ir mal?
Lembraba á
perfección cando e como empezou todo, só que estas son cousas que só se ven ou
só se entenden cara atrás, como ollando por un retrovisor. Cousas
imperceptibles no momento en que acontecen, cousas intranscendentes en aparencia.
Un día, sen máis, polo poder do aleatorio, Carlos deixoulle de falar. Ela non
entendía qué puidera facer mal. Obviamente estaba enfadado. Ela non entendía
por que. Tentou falar con el, ser cariñosa, amosarlle un arrenpetimento por non
se sabía que falta. As palabras de Alejandra quedáronselle espetadas:
-
Eu sei o
que lle pasa a Carlos pero non cho vou dicir porque me pediu que non cho
contase. Pero só che digo que eu tamén estaría enfadada.
A angustia
encollíalle o peito. Se ela o dicía daquelas sería algo grave. Que podería ser
que fixera que tanto lle molestara? Non aturaba a súa indiferenza. Ela queríao.
Así que o seguiu como un can, pregoulle e suplicoulle ata que el decidiu
falarlle. Finalmente a verdade saíu á luz. O seu compañeiro de mesa rompera unha
perna había unhas semanas e ela adoitaba levarlle á casa os apuntamentos e
irlle facer compaña. O rapaz sentía ataques de ansiedade ao estar inmobilizado
tanto tempo, afeito como estaba a facer moito deporte. Velaí estaba a orixe do
enfado feroz. De non falarlle. De igonorala. Sen dicirlle unha palabra
indicáralle o inapropiado do seu comportamento. Ela sentiuse confusa. Que había
de malo niso? Pero non quería que se enfadase. Non quería velo así. Non quería
facer nada que puidese incomodalo. Se cadra era iso o que había que facer cando
se saía con alguén. Por enriba de todo, non facerlle dano, claro. Así que se
comprometeu a non ir máis facerlle compaña ao rapaz. Aí comezou a fin.
Ela adoitaba
chegar á clase antes ca el. Falaba cos compañeiros. Sentaba na súa mesa. Cando
el chegaba erguíase cun resorte, íao saudar. Sabía que non facelo era motivo de
penalización. Ao primeiro as penalizacións eran moi leves. Deixarlle de falar.
Poñerlle mala cara. Mais axiña as penalizacións, incluso se o ía saudar, por unha
cousa ou por outra, por algo mal feito aos seus ollos, comezaron a agravarse. A
xente de clase comezou a pasar dela. Era “unha rara”. El un tío estupendo e
simpático con todo o mundo. Ela comportábase como unha posesa, deixándoo todo
para irlle facer caso. As miradas reprobadoras do resto da clase fixéronse
evidentes.
Adoitaban
quedar os domingos. Sempre os domingos. Á parte do tempo de clase, das horas de
estudo, do tempo nas pistas de tenis. Os domingos eran o día para ir dar unha
volta. Quedaban no Squash, a tenda de deportes da avenida da Coruña, e logo ían
camiñando ata o centro, ás veces entraban pola porta de San Fernando, outras
decidían baixar ata a rúa Nova. Tomaban algo, daban voltas. Ás veces xogaban ás
máquinas. Ían merendar ao Don Mac. A ela encantáballe bailar mais el non quería
ir a discotecas. Dicía que a xente alá estaba “de caza”, sempre buscando con
quen mazar, e que eles –ela – non tiñan nada que cazar. E ademais non lle
gustaba bailar. Así que ela deixou de ir ás discotecas, por moito que non
entendese o de cazar. Pero se a el non lle gustaba ir, pola razón que fose, era
abondo para pensar noutra cousa. Non era tan grave. Iso si, cando saían ela non
deixaba que a convidase. Nin acompañala á casa ao principio. Sempre pensara que os rapaces non tiñan por
que facer esas cousas. Parecíalle unha cousa machista evidente.
Un día ían
camiñando por Bispo Aguirre, coa muralla ás costas. Cando chegaron á esquina do
seminario empurrouna. En plena rúa.
-
Por que
mirabas a ese? – parecía un diálogo dunha mala película.
-
A quen?
-
A ese – e
seguía unha descrición calquera irada, ameazante, a presión das súas mans nos
seus brazos que xa sabía que lle habían deixar morados.
Ela baixaba a vista. Choraba.
-
Non o
mirei. Non o quería mirar. Por favor, non te enfades. Non mirarei a ninguén
máis. Só terei ollos para ti.
E esa frase
viuna moitos anos máis tarde case igual como título dunha película que non tivo
valor para ver.
Os días eran
sempre escuros. Porque nunca se sabía cando se ía desatar a ira dos ceos. Ela
non quería que se enfadase. Quería que soubese que o quería. Pero el non a
cría. Tiña sempre que demostralo. El aseguraba que ela o ía deixar calquera
día, que xa vería, e ela insistía en xurarlle que non ía ser así. Que o
querería sempre. Ás veces semellaba convencido. Outras, as máis, volvía coa
sospeita. “Demóstrame que me queres” e ela abofé que se esforzaba prestándolle
todas as atencións, poñéndoo por enriba de todo, axudándoo de todas as formas
posibles. E cando non o demostraba, cando non actuaba como debera, e moitas
veces mesmo cando o facía, el facíallo saber. Comezou a adoptar o costume de
inflixirse dano a si mesmo. Mentres estaban en clase, imposible concentrarse na
lección, collía a súa pluma e facía feridas nas mans. Para amosarlle a ela o seu
enfado. A súa culpa ( a dela). Ou nos cambios de clase daba patadas nas portas,
ata que un día rompeu unha. E os profesores pensaban que era un rapaz
“conflitivo”, pero bo rapaz, que só estaba algo confuso pola idade. Claro que
eles non entendían as olladas. Non entendían que cando ela chegaba ao instituto
o mundo escurecía. Agora íaa buscar á casa todos os días, agardábaa a carón da
gasolineira de San Rafael e subían polas rúas estreitas, ás veces enlamadas,
polo campo, ata a entrada onde cada día a recibía o mosaico dedicado a Ánxel
Fole. Non a deixaba a soas nin un intre. El aprendera e gravara en todas partes
a letra grega “psi”. “Para sempre”. Estaba en todos os debuxos, coa súa forma
de cáliz. Coa súa marca indefectible de non poder escapar. O instituto
convertérase no inferno. Mais o inferno podía estar en todas partes.
Cando viña o
bo tempo, baixaban ás pistas de tenis. Xogaban horas e horas con outra xente.
Ela xa coñecía moi ben o seu deber. Ás veces estaban no fróntón, outras sentaba
no muro do parque. Baixaba polo poste da luz cando caía unha pelota recollela,
para non ter que dar toda a volta. Quería pasalo ben. Mais era difícil. A ira
errática estaba sempre ao axexo. Por iso o día que sen vir a nada lle tirou
unha raqueta á cabeza (se cadra porque non lle ía moi ben no partido de dobres
que estaban xogando e alguén tiña que pagar as consecuencias, quen sabe),
diante doutros dous compañeiros de clase, non se inmutou. Sentiu a dor a
fenderlle a cara, e o zunido de algo que xira no aire, inesperado. Os outros
dous se cadra quedaron atónitos mais ninguén lle dixo nada. Ninguén quería
meterse nos asuntos privados de Carlos. E niso era no que se convertera. Así
que só houbo a dor e a vergonza, marchar para detrás do frontón e el logo
detrás dela, máis tarde, para pedirlle perdón e prometerlle (que típico, só que
daquelas ela non tiña nin idea de que o fose) que non volvería suceder máis.
Igual que cando a agarraba polo pescozo ou lle daba unha labazada ou lle
deixaba marcas nos brazos.
O día que a
súa mai lle propuxo ir a Vigo visitar o seu irmán para pasar o primeiro de
maio, ela xa tocar fondo. Rezaba todos os días para que o día fose ben. Para
que hoxe Carlos por deus por favor pola virxe por todos os santos non se
enfadase. Por favor. Para que as cousas fosen ben. Para que non dubidase do seu
amor. Para que non tivese ciúmes, non había razón. Por favor, por favor. Así
que ese día, coa proposta da súa mai, viu a treboada enriba da cabeza.
-
Non sei
se ir …
Súa mai
animouna. Por que non? Pasaríano ben, vería o seu irmán, coñecería Vigo. Ela
non quería dicir as razóns, mais a súa mai insistiu, sen dúbida consciente do
que calaba.
-
Non creo
que a Carlos lle guste …
E por
primeira vez nos últimos dous anos de inferno alguén lle fixo entender que o
que vivía non era algo para aceptar. Alguén lle fixo entender que aquilo non
era amor. E que era necesario saír do burato. Fixo a maleta para Vigo, co medo
do regreso, non moi convencida das palabras pero aferrada a elas todo o que
puido. E pasou a fin de semana en Vigo, e foi ao cine co seu irmán e respirou o
aire do mar. A cidade non lle quedara dentro, estaba demasiado enleada coas
súas calellas interiores nin sequera para ver o que a rodeaba. Pensando na
volta e no que xa non podía adiar máis.
Por suposto
as cousas non foron tan doadas.
-
Que che
estivo metendo túa mai na cabeza? –berroulle, cando ela lle dixo, despois
dos días de reflexión, que non
quería seguir así. Realmente, non tiña nin idea de como saír da situación na
que se atopaba. O que máis temía, o seu enfado, cobrou dimensións maiúsculas.
Xa o tentara outras veces, deixalo. Mais nunca o conseguira. Sempre estaba a
mesma ameaza:
-
Se me
deixas, suicidareime.
E tiña medo
de que o fixese, efectivamente. Mais as palabras da súa mai fixéranlle entender
que a vida non tiña por que ser aquilo que se sucedía un día tras outro dende
había xa para dous anos. Ela chegara a aceptar iso como a normalidade. Estaba
finalmente convencida de que non valía nada, de que se Carlos se enfadaba era
culpa súa, de que se rompía unha unha porta por suspender un exame porque ela
non lle ensinara ben as cousas, debía aceptalo sen máis. Díxollo. Non quería
seguir.
Foi á casa de
Alejandra desfeita. El agardábaa no portal. Tiroulle a súa caixa de pinturas á
cabeza. Diante de Alejandra. Pero esta, como o resto, decidiron que aquilo non
tiña suficiente importancia e que se se comportaba así, algo lle faría. Así que
a súa decisión foi acompañada do rexeitamento xeral. Abríase o foxo da soidade
máis absoluta. Alá estaba ela. Soa. Subindo e baixando as escaleiras do
instituto. El agardábaa na esquina da rúa un día tras outro. Ela non o quería
ver. Agardaba sentado na fiestra da clase do segundo piso, ameazando con
saltar. Ninguén entendía nin quería entender aqueles sinais. Seguían pensando que
ela era unha rara e el estaba afectado por deixalo. Normal. Calquera se cabrea
se o deixa a moza. Un día chamáralle puta polo corredor. Outro día, o día da
entrega de notas, empurrouna no medio da entrada, chea de xente. Ela fora ao
cuarto de baño chorar e unha rapaza de clase coa que nunca se levara moito
dixéralle:
-
Ese tío é
un porco. Pasa del.
En COU el
deixou de vir a clase coa escusa de que estaba moi afectado pola ruptura. A
lousa da culpa era tan intensa que ela case non se daba movido. Tamén o medo.
Cada vez que o vía. Cada vez que chegaba á casa e sabía que el estaba alá fóra,
agardando. Mais moveuse. Concentrouse nos estudos e na súa única paixón, as
clases de inglés. Sen saber, por suposto, que esas dúas cousas e a cidade que
lle dera escape serían o futuro. Moveuse. Non se deixou de mover. Non me deixei
de mover (…)
(Texto
extractado do relato de María Reimóndez “A esencia da cidade”, incluído no
volume colectivo Camiñan descalzadas polas rochas, editado por Tris Tram
e Amnistía Internacional)
A sociedade actual ten que ir tomando conciencia de algunhas conductas coas mulleres, si antes a muller estaba sometida aos mandatos do "cabeza de familia" e isto as veces tiña como consecuencia a sumisión, e achantar con algunha que outra paliza, como se fose o mais normal. Hoxe en día o respeto non so a muller se non o propio ser human, lévanos a rexeitar aquelas conductas que non levan máis ala da humillación e desprecio dos demáis.
ResponderEliminar